دانشمند افسانه‌ای؛ استیون هاوکینگ

زمان مطالعه 4 دقیقه
[sharethis-inline-buttons]

استیون هاوکینگ کیست؟

Stephen William Hawking به استیون ویلیام هاوکینگ معروف به استیون هاوکینگ است. او درخشان ‌ترین فیزیکدان نظری تاریخ می‌باشد اما با داشتن شرایط فیزیکی سخت، با انگیزه به راه خود ادامه داد و هیچ گاه تسلیم بیماری خود نشد.

استیون هاوکینگ فیزیکدان، کیهان شناس و ریاضیدان بود ؛ او در 8 ژانویه 1942 میلادی در شهر آکسفورد واقع در کشور انگلستان به دنیا آمد. استیون هاوکینگ دقیقا در سالروز مرگ دانشمند ستاره شناس، گالیله متولد شده بود.

خانواده استیون هاوکینگ از طبقه متوسط جامعه و دارای شش فرزند بودند و چون استیون فرزند اول آنها بود؛ حساسیت های زیادی روی آن داشتند. استیون هاوکینگ در دوران مدرسه یک دانش آموز خودسر و بد خطی بود اما از همان ابتدا علاقه زیادی به علم ریاضیات داشت. پدر استیون (فرانک ) پزشک متخصص در مناطق گرمسیری بود به همین علت در خانه آنها کتاب غیر درسی بسیار زیاد بود و استیون هاوکینگ از کودکی عادت به مطالعه کتاب داشت.

استیون به همراه خانواده در سن هشت سالگی به شهر سنت آلبنز مهاجرت کردند و او ادامه تحصیل خود را در به‌ترین مدرسه آنجا گذراند و از همان جا شکوفا شدن او شروع شد.

استیون هاوکینگ در هفده سالگی توانست کالج دانشگاه آکسفورد برود و به دلیل علاقه زیاد، به تحصیل در علوم طبیعی پرداخت و از همان موقع در زمینه اخترفیزیک و کیهان شناسی بسیار کنجکاو بود و به مطالعه در مورد آنها می‌پرداخت. استیون برای امتحانات نهایی اش بسیار تلاش کرد و شب های بسیاری را تا صبح بیدار ماند تا نتیجه دلخواهش را بگیرد و در نهایت او توانست شاگرد اول شود و در سن بیست سالگی به کالج ترینتی کمبریج وارد شد.

 

بیماری استیون هاوکینگ

استیون هاوکینگ در سال آخر تحصیلش در حین عبور از پاگرد پله به زمین افتاد و سرش ضربه دید و اندکی حافظه خود را از دست داد. چندین بار دیگر او با سر به زمین برخورد کرد حتی گاهی نمی‌توانست بند کفش هایش را ببندد سپس او به همراه پدرش به بیمارستان رفت تا معاینه شود و آزمایشات زیادی روز او انجام دادند تا بالاخره پزشکان متوجه شدن که استیون هاوکینگ به بیماری نادری به نام اسکلروز جانبی آمیوتروفیک دچار شده است.

این بیماری سیستم عصبی را مورد حمله قرار می‌دهد و به تدریج اعصاب بدن را از بین می‌برد و ماهیچه به دلیل کم تحرکی، تضعیف می‌شوند.

پزشکان مدت زنده ماندن استیون را دو الی سه سال پیش بینی کرده بودند. استیون هاوکینگ با فهمیدن‌ای موضوع بسیار افسره و غمگین شد ولی سعی کرد که نیمه پر لیوان را ببیند و تشخیص پزشکان را قبول نداشت.

 

ازدواج استیون هاوکینگ

وقتی که استیون هاوکینگ به دختری کم رو و خجالتی به نام جین وایلد علاقه مند شد ،اعتماد به نفس و قوت قلب زیادی گرفت. دقیقا زمانی که استیون شروع به گرفتن مدرک دکتری شده بود؛ با جین وایلد ازدواج کرد. از آن ازدواج صاحب سه فرزند شد. استیون روز به روز شرایط بدنی اش سخت میشد. اوایل با یک عصا سپس با دو عصا راه می‌رفت و در آخر از صندلی چرخدار استفاده می‌کرد زیرا تمام بدنش فلج شده بود و فقط دو انگشت او کار می‌کرد حتی دیگر قادر به صحبت کردن هم نبود.

نظر استیون هاوکینگ درباره هوش مصنوعی

استیون برای صبحت کردن و بر قراری ارتباط از هوش مصنوعی استفاده می‌کرد اما از پیشرفت هوش مصنوعی همیشه ابراز نگرانی کرده بود و آن را تهدیدی برای بشر می‌دانست. از نظر او نسخه ی ابتدایی هوش مصنوعی مفید و جالب بوده اما نسخه های پیشرفته این فناوری ، که عملکردش با انسان برابری میکند و حتی از انسان پیشی می‌گیرد، خطرناک می‌دانست.

جملات ناب استیون هاوکینگ

توصیه‌ی من به سایر افراد ناتوان و از کار افتاده می‌تواند این باشد که روی چیزهایی تمرکز کنید که ناتوانی شما، مانع از خوب انجام دادن آن نمی‌شود و هرگز افسوس چیزهایی که مخل آن هستند را نخورید. نگذارید روحتان، مانند بدنتان، ناتوان باشد.

 

بزرگ‌ترین دشمن دانش جهل نیست، بلکه توهم دانش است.

 

دفعه بعدی که فردی از اشتباهات شما گلایه کرد به او بگویید که این مساله شاید اتفاق خوبی باشد چون بدون نقص نه شما وجود داشتید نه من.

 

دستاورد های استیون هاوکینگ

نظریه تکینگی

نظریه سیاهچاله

نظریه تورم کیهانی

مدل جهان در توابع موج

نظریه از بالا به پایین استیون هاوکینگ در مورد کیهان شناسی

: کتاب ها

بزرگ، کوچک و ذهن انسان(آثار)

طرح بزرگ

تاریخچه مختصر زندگی من

تاریخچه کوتاه زمان

تاریخچه کوتاه‌‌تر زمان

سیاهچاله‌ها، دنیاهای کوچک و دیگر مقالات

جورج و ماه آبی

جورج و کد نشکستنی

جورج و انفجار بزرگ

جورج در جستجوی گنجینه کیهانی

دریچه‌ای به‌سوی کیهان

جهان در پوست گردو

بر شانه‌های غول

خدا اعداد صحیح را خلق کرد

ساختار مقیاس بزرگ فضا-زمان

کتاب طرح بزرگ

کتاب طرح بزرگ حاصل نوشته و تحقیق های استیون هاوکینگ و لئونارد ملودینوف است. در این کتاب استیون نظر خود را درباره وجود خدا بیان کرده؛ او معتقد بود که کیهان با قوانین دانش به وجود آمده است و برای وجود آن نیاز به خدا نداریم زیرا راه او معلوم است.

جواب استیون هاوکینگ به پرسشی درباره خدا:<< خداوند ممکن است وجود داشته باشد ولی علم می‌تواند جهان را بدون نیاز به خلق کننده توضیح دهد.>>

استیون بیان کرد که به بهشت و حیات بعد از مرگ باور ندارد و آن را افسانه‌ای می‌داند برای مردمی که از مرگ می‌ترسند و معتقد بود که بعد از آخرین فعالیت مغز، دیگر زندگی برای او وجود ندارد.

نظریه سیاه چاله استیون

سیاه چاله ها از فروپاشی ستاره های بزرگ و سنگین پدید آمده اند و این بحث از زمان اینشتین بسیار داغ بوده، به قدری که توجه هاوکینگ را به خود جلب کرده بود. استیون نظریه مساحت سیاه چاله را ارائه کرد؛ براساس نظریه او، غیرممکن است مساحت سطح سیاه چاله کاهش یابد و این قانون رابطه نزدیکی با قانون دوم ترمودینامیک دارد.

تفسیر هاوکینگ از نظریه نسبیت عام این بود که با افزایش مساحت سطح و جرم سیاه چاله و همچنین هیچ شیء ورودی به سیاه چاله نمی‌تواند از آن خارج شود، مساحت آن کاهش نخواهد یافت؛ اما مساحت سطح سیاه چاله با چرخش زیاد کاهش می‌یابد.

امروزه دانشمندان و محققان با تلاش و آزمایشات زیاد توانستند نظریه استیون هاوکینگ را اثبات کنند.

فیلم استیون هاوکینگ

” نظریه همه چیز” فیلمی درام و زندگینامه‌ای است که در سال 2014 به کارگردانی جیمز مارش ساخته شده است. این فیلم بر اساس کتاب ” سفر به بی نهایت: زندگی من با استیون ” نوشته جین وایلد ساخته شده است.

مرگ استیون هاوکینگ

استیون سر انجام در 14 مارس 2018 ( 76 سالگی ) در منزلش درگذشت. فرزندانش خاکستر او را در نزدیکی آرامگاه چالز داروین و نیوتون به خاک سپردند. طبق وصیت او، روی سنگ قبرش معادله تابش سیاه چاله که مهم‌ترین دستاورد علمی اش بود، حک شد.

همچنین صدای ضبط شده ی او همراه با یک فایل دودویی توسط یکی از فرستنده‌‌های فضایی اسپانیا به یک سیاه چاله رفت.

تیم تحریریه تام‌لند

آموزش اصولی ساخت ویدیو، معرفی ابزارها و تجهیزات تولید محتوای ویدیویی و کمک به خوانندگان عزیز برای ساخت ویدیوهای باکیفیت و پربازده، هدف اصلیِ تیم تحریریه تام‌لند است.

پشتیبانی و مشاوره تام‌لند

اگه برای ثبت‌نام و شرکت در کلاس‌ها،نیاز به مشاوره داری شماره‌ات رو بذار تا باهات تماس بگیریم

"*" indicates required fields

جدیدترین ها

عضویت در خبرنامه تام‌لند

جهت دریافت رایگان به روزترین مقالات تام‌لند پست الکترونیک خود را وارد نمایید

مطالب پیشنهادی تام‌لند

قابل توجه بچه‌های رشته‌های ریاضی و تجربی😎

استاد حامد اسماعیلی از الان به بعد توی تام‌لند همراهمون هستن تا در درس شیمی کنار شما باشن و شما رو به بهترین عملکرد خودتون برسونن✨

قابل توجه بچه‌های رشته هنر😎

استاد لیدا فضلی از الان به بعد تو تام‌لند همراهمون هستن تا در درس انیمیشن همراه ما و شما باشن

خبر خوب‌برای بچه‌های رشته هنر❤️

استاد سهیل جامی از الان به بعد تو تام‌لند همراهمون هستن تا در‌ رشته طراحی صنعتی همراه ما و شما باشن و شما رو برای کنکور عملی آماده کنن

بچه‌های‌ رشته هنر!
یه خبری واسه‌تون دارم🥳

استاد سجاد موسوی زاده از الان به بعد تو تام‌لند همراهمون هستن تا تو درس بازیگری برای کنکور عملی کنارمون باشن😉