خیلی از ما با مشکل اهمال کاری روبهرو هستیم و انجام کارها را به تعویق میاندازیم. اما دلیل اصلی این کار چیست؟ در این مقاله ۶ دسته از افرادی که احتمال بیشتری برای اهمال کاری دارند بیان میشود. پس از بررسی شخصیت های مورد نظر سعی شده است تا حد توان برای دانش آموزان با این شخصیت ها راه پیشنهادی ارائه کنیم.
فهرست مطالب
۱ افراد کمالگرا (Perfectionist)
افراد کمالگرا به دلیل اینکه نمیتوانند کار را به بهترین و کامل ترین شکل ممکن انجام دهند، به تعویق انداختن کارهای خود را شروع میکنند.
در صورت شروع کردن نیز، احتمالاً برای به پایان رسوندن کار را مشکل دارند چون توجه زیادی به تکتک جزئیات دارند و وقت زیادی صرف هر کدام از آن ها میکنند.
۲ افراد رویاپرداز (Dreamer)
این دسته از افراد اهداف و ایدههای بزرگی دارند، اما از جزئیات فراری هستند. به همین دلیل روش درست و مشخصی برای اجرایی کردن برنامههای خودشان و رسیدن به اهدافشان ندارند.
آن ها ترجیح میدهند که زمان خودشان را صرف فکر کردن به اهداف و آینده کنند تا اینکه در واقعیت قدمی برای پیشروی بردارند..
۳ افراد نگران (Worrier)
این دسته از افراد از تغییر، رویارویی با ناشناختهها و ریسک دوری میکنند و ترجیح میدهندکه در منطقه امن خود باقی بمانند. آنها بهطور مداوم نگران هستند که توانایی انجام کارها رو نداشته باشند یا درانجام اشتباه کنند. بنابراین شروع کارها را به تعویق میاندازند
۴ افراد زیادهرو (Overdoer)
این افراد معمولاً در نه گفتن مشکل دارند و هر کاری را که دیگران تقاضا میکنند را بدون دقت نظر، قبول میکنند.
به همین دلیل تعداد کارهای آن ها بیشتر از حد توان و شرایط آن ها است و به طبع زمان کافی برای انجام همه کارها را ندارند وبرای اولویت بندی کردن، با مشکل مواجه هستند. بنابراین انجام کارها رو به تعویق میاندازند.
۵ افراد بحرانساز (Crisis-maker)
این افراد معتقدند زمانی که تحت فشار هستند یا استرس دارند، بهتر و با راندمان بالاتری کارها را انجام میدهند. همینطور نزدیک شدن زمان تحویل کارها برای آنان هیجان انگیز است برای همین عمداً تا آخرین لحظه انجام کارها را به تعویق میاندازند.
در ادامه قصد داریم با فرض قرار دادن دانش آموزان در شخصیت افراد مذکور و جایگزین کردن کار به تعویق افتاده با درس راه حلی ارائه کنیم.
دانش آموز کمالگرا
برنامه خود سبک کنند و آن را حتما در کاغذ یادداشت نمایند .در اخر شب بعد انجام تیک بزنند این کار باعث ایجاد حس مثبت و حس کامل کردن وظایف محوله را چند برابر میکند.
دانش آموز رویاپرداز
دانش آموزان رویا پرداز در گام اول باید مسیر را کامل برای خود مشخص کنند و در ادامه عواقب به هدف نرسیدن را یادداشت نمایند و در این حالت اگر غرق رویا شوند با تذکر به خود ( اگر شروع نکنم تهش اینطوری میشه ) حرکت رو به جلو داشته باشند.
دانش آموز نگران
این افراد باید بدانند که در آینده نه چندان دور کسی از آنها نمیپرسد برای بهترین بودن در کلاس و… چه قدر شکست خوردید که نگران این موضوع باشید. بدانید افتخار برانگیز بودن فقط در صورتی اتفاق می افتد که کاری شروع شده باشد و پیش رود.
اگر برای طی مسافتی ۱۰۰ قدم نیاز باشد چه آرام راه بروید چه دوان دوان در نهایت به مقصد میرسید، با چه شرایطی؟ با شرایط مشابه “شروع کردن”
دانش آموز بحران ساز
این دسته از دانش آموزان برای اینکه به خود و این شرایط کمک کنند می توانند اخرین مهلت انجام کاری را برای خود زودتر در نظر بگیرند و خود را اماده کنند. به طور مثال در صورتی که تیر آزمون تیزهوشان برگزار می شود، شما فرض کنید آزمون ۲۵ اسفند برگزار میگردد و تمامی اقداماتی که یک دانش آموز برای آمادگی خود انجام میدهد را تا اسفند ماه به پایان برساند اینطوری برای ۲ بار آماده آزمون خواهد شد