مدرسه کسب و کار کارابیز

همه چیز درباره جمع بندی کنکور تجربی

-دندانپزشکی-50x50

 

جمع بندی کنکور، از آخرین قدم‌های مهم در این مسیر است. براساس شرایط و دانش‌ دانش‌آموز، هر درس به روش خاصی باید مرحله‌ی آخر، جمع‌بندی را، بگذراند.

دانش‌آموزان عزیز باید توجه کنند که این مرحله، یکی از مهم‌ترین زمان‌هاییست که می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد. همه‌ی دروس باید در زمان خاصی، جمع‌بندی شده و دانش‌آموز از موقعیت خود تا حد زیادی اطلاعات لازم را داشته باشد. یکی از وظایف مهم دانش‌آموزان تا پیش از زمان جمع‌بندی، این است که نقاط قوت و ضعف خود را به خوبی شناسایی کرده باشند و تا پیش از کنکور، همه‌ی توان خود را برای بهترشدن و یادگیری بهتر، و همچنین تبدیل نقاط ضعف به قوت خود، به کار ببرند.

از بهترین زمان‌های جمع‌بندی، می‌تواند بازه‌ی یک ماه تا سه ماه را در نظر گرفت. این زمان بستگی به شرایط هر یک از دانش‌آموزان دارد و در واقع، این زمان برای همگی یکسان نیست. زمان حیاتی و مهم جمع‌بندی، یک ماه پیش از کنکور است که جمع‌بندی اصلی و تست‌های زماندار را شامل می‌شود.

 

دروس عمومی کنکور تجربی

دروس عمومی شامل عربی، ادبیات فارسی، دین و زندگی و زبان انگلیسی هستند. در مرحله‌ی یادگیری این دروس با ماهیت اصلی آنها مواجه شده‌اید که این چند درس، صرفا شامل حفظیات هستند؛ ولی نکته‌ی قابل توجه‌ی این دروس حفظ‌کردنی این است که تمام سه پا‌یه‌ی دبیرستان را شامل می‌شوند؛ پس حجم آن‌ها، هر سه پایه‌ی دهم، یازدهم و دوازدهم، می‌تواند در مرحله‌ی جمع‌بندی کمی برای دانش‌آموزان نگران‌کننده باشد ولی باید توجه کنید که بخاطر حفظی بودن‌شان، می‌توانید در زمانی کم‌تر از تصوراتان همه‌ی آن‌ها را به چند شیوه‌ی ساده، جمع‌بندی کنید.

بخوانید :   راهکارهایی برای کاهش خطای محاسباتی

 

خلاصه نویسی‌ها به کمکت میان!

یکی از بهترین روش‌های جمع‌بندی، مطالعه‌ی خلاصه‌نویسی‌هایی است که شما در طول سال، از هر مبحث آماده کرده‌اید. این خلاصه‌نویسی‌ها، می‌توانند از هدررفتن بسیاری از زمان شما در این دوره، کم کنند.

درک این دروس، در کنار حفظ‌کردن مطالب از اهمیت بالایی برخوردار است. درک این دروس می‌تواند شما را از چالش‌های تستی، در امان بگذارد. بسیاری از اشتباهات دانش‌آموزان در تست، تله‌های طراحان است که تنها دلیل آن، عدم درک موضوعات و مباحث دروس عمومی است.

 

حل سوالات کنکور‌های سال‌های گذشته

در زمان باقی‌مانده تا کنکور، حتما سری به سوالات کنکور‌های سال‌های گذشته بزنید. یکی از بهترین بانک‌های سوال برای کنکور، سوالات سال‌های گذشته هستند که شما می‌توانید به عنوان تست‌های زماندار یا برای شبیه‌سازی کنکور، از آن‌ها استفاده کنید. بله، ممکن است بعضی از تست‌ها و موضوعات از سال شما حذف شده باشند؛ بعضی از کتب تست، تمام سوالات مربوط به سال کنکور شما را به عنوان آزمون‌های آزمایشی دربردارند. استفاده از این کتب جمع‌بندی نیز می‌تواند یکی دیگر از ابزار جمع‌بندی شما باشد.

 

تحلیل تست‌ها برای جمع بندی دروس بهت کمک می‌کنن

پس از این تست‌ها، حتما به تحلیل تست و آزمون اهمیت بیش‌تری از پیش بدهید. باید تست‌ها را به سه دسته تقسیم کنید؛ تست‌هایی که با دانش کامل درست‌زده شده‌اند، تست‌هایی با شک درست‌زده شده‌اند و تست‌هایی که غلط یا نزده شده‌اند.

اینکه شما بتوانید این سوالات را به خوبی مشخص کنید، موجب آن می‌شود که شما بهتر و دقیق‌تر مسیر جمع‌بندی را در پیش بگیرید؛ در اینجا مطالب و نقاط ضعف‌تان را بهتر پیش‌بینی کرده و آگاهانه‌تر به مطالعه‌ی دروس می‌پردازید.

بخوانید :   آموزش آنلاین شیمی کنکور

جمع‌بندی این دروس حتی تا یک ماه پیش از کنکور، باعث می‌شود که تمامی آن‌ها را به خوبی در ذهن به خاطر بسپارید و مرور مطالب گذشته قطعا در نتیجه‌ی کنکور شما بسیار موثر خواهد بود.

 

 

دروس تخصصی

انرژی بسیاری که باید صرف دروس تخصصی رشته‌ی گروه تجربی شود، قطعا برای بعضی دانش‌آموزان طاقت‌فرسا خواهد بود ولی نکته‌ی اصلی این است که شما تا پله‌ی آخر را  گذرانده‌اید و حالا وقت آن است که تنها پله‌ی باقی‌مانده را با قدرت بردارید.

خلاصه‌نویسی فرمول‌های دروس تخصصی، می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. همه‌ی فرمول‌ها را بنویسید، مرور کنید و حتی در کنار هرکدام، مسائلی مربوط به آنها را به صورت خلاصه یادداشت کنید. به‌دین منظور که تیپ سوالاتی که این فرمول‌ها در آن‌ها کاربردی هستند را به خوبی بشناسید.

از یک ماه پیش از کنکور، مرور این خلاصه‌نویسی‌ها را به صورت جدی‌تر شروع کنید.

 

بررسی سوالات سال‌های گذشته برای جمع بندی کنکور

مانند دروس عمومی، در جمع‌بندی دروس تخصصی، از سوالات سال‌های گذشته غافل نشوید. دوباره تاکید می‌شود که یکی از بهترین منابع شما همین سوالات سال‌های گذشته هستند. همین تست‌ها، می‌توانند در تراز شما بسیار بسیار تاثیرگذار باشند. پیشنهاد می‌شود برای زدن این سوالات، محیط کنکور را متصور شوید. سعی کنید در کنار جمع‌بندی دروس، خودتان را به شرایط کنکور، عادت دهید. می‌توانید یونیفورم مدرسه‌تان را به تن کنید، آب و خوراکی لازم را در کنارتان داشته باشید و تست‌های زمان‌دار را، مثل کنکور، در چهارساعت بزنید و سعی کنید خودتان را به نشستن، توجه به زمان و سرعت و دقت‌ بالا، عادت دهید.

بخوانید :   روش مطالعه درس روانشناسی رشته انسانی

باز هم به هنگام تحلیل آزمون، سوالات را دسته‌بندی کنید و به شرایط خود، وضعیت هر درس، آشناتر شوید. باید به سه نکته در این بخش آشنا شوید:

 

از بین‌بردن نقاط ضعف

سوالاتی که پاسخ اشتباه و یا غلط را در بردارند. این سوالات، همان نقاط ضعف اند که شما باید به خوبی آن‌ها را شناسایی کنید. برای این سوالات، دوباره مفاهیم را مرور کنید، فرمول‌ها را به خودتان یادآوری کنید و به خوبی راه‌حل را به خودتان توضیح دهید. توصیه می‌شود این سوالات را باز هم در طی مدت کوتاهی، بدون نگاه‌کردن مجدد به حل، پاسخ بدهید و باز خود را ارزیابی کنید.

 

نقاط قوت

منظور از نقاط قوت سوالاتی هستند که شما با دانش کافی به آن‌ها پاسخ درست داده‌اید. برای این سوالات فقط باید مفاهیم را مرور کنید و نکات مهم سوالات را، تله‌های طراحان را مشخص کنید و بنویسید.

 

درصدگیری کنید

درصدگیری بعد از آزمون‌های شبیه‌ساز، از روش‌های مهم در جمع‌بندی محسوب می‌شود. شما با این روش، و محاسبه‌ی تراز به شرایط خود آگاه‌تر می‌شوید و خودآزمایی راحت‌تر صورت می‌گیرد.

 

 

مطالعه این مقاله میتونه برات مفید باشه:

 

روش‌های جمع‌بندی دروس اختصاصی کنکور تجربی

برای ریاضی و فیزیک، خلاصه‌نویسی مفاهیم را مطالعه کنید، برای هر فصل، تست بزنید؛ پیش از تمام کردن هر فصل، به سراغ دیگری نروید و قدم به قدم پیش بروید.

شیمی

دوباره، مطالعه‌ی خلاصه‌نویسی‌ها پیشنهاد می‌شود. به صورت فصل‌به‌فصل تست بزنید و مفاهیم حفظی را برای خود تکرار کنید.

زیست‌شناسی

یکی از روش‌های متداول برای زیست‌شناسی، ورق زدن سریع صفحه‌به‌صفحه‌ی کتاب است. هر فصل را با دقت مرور کنید، تست زماندار بزنید، تست‌ها را در هر فصل تحلیل کنید و نکات جدید یا مهمی که پیش چشم‌تان می‌آید را یادداشت کنید.

زمین‌شناسی

این درس را نیز به روش دروس عمومی، می‌توانید جمع‌بندی کنید.

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 2 =

#iguru_button_66282d327757b .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_66282d327757b .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_66282d327757b .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_66282d327757b .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_66282d32d65c8 a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_66282d32d65c8 a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_66282d32d65c8 a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_66282d32d65c8 a:hover{ color: #ffffff; }