مدیریت زمان با ۵ تکنیک کاربردی

 

تا به حال برای مدیریت زمان با مشکل مواجه شده‌اید؟ تا به حال براتون پیش اومده که ساعت ۲ نصف شب، چند فصل از درستون مونده باشه و نتونید نتیجه خوبی در امتحان یا پرسش های کلاسی بگیرید؟! یا اینکه تا حالا شده که از برنامه درسی روزانه‌تون عقب بیوفتید؟ اگر تجربه مواجهه با این اتفاقات رو دارین، باید در اصل مدیریت زمان را در خودتون تقویت کنید.

 

 

مدیریت زمان به این معنیه که : من می‌تونم! به نوع دیگه، شاید در طول روز به این فکر کنید که ممکنه رسیدگی به کل درس ها کار غیرممکنی باشه و یا به اصطلاح خودمون: نمی‌رسیم این‌همه رو بخونیم! اما با انجام این تکنیک، هم میزان استرس کمتری رو تجربه می‌کنید و هم با اطمینان خاطر کار‌ها رو به پایان می‌رسونین. درنتیجه حس درس خواندنِ با آرامش به سراغتون میاد که بسیار لذت بخش تر از سیب زمینی با پنیره!!

 

ما توی این مقاله ۵ تکنیک کاربردی برای مدیریت زمان رو بهتون نشون میدیم. شما با خوندن دقیق وعمل کردن منظم به آن‌ها می‌تونین راندمان بالاتری داشته باشین. در نتیجه عملکرد بسیار بهتری از درس خواندتون بگیرین:

 

 

 

برای مدیریت زمان از یک برنامه روزانه منظم پیروی کنید

اگر می‌خواید واقعیت رو بدونین، باید به شما بگیم که مدیریت زمان بدون برنامه‌ریزی هیچ معنایی نداره.مثل همون زنبور بی عسله! پس اولین قدم شما همین برنامه ریزی خواهد بود. قطعا مدرسه، کلاس‌کنکور، تست کنکور و دروسی که توی خونه می‌خونید، بخش زیادی از برنامه روزانه شما رو تشکیل می‌دن. اما نکته‌ اینه که شما چطوری برای این کارها برنامه‌ریزی و اولویت بندی می‌کنین. شکل های مختلف برنامه ریزی ممکنه در اول یه کم گیج کننده باشه؛ اما برای شروع بهتره برنامه مختص خودتونو در یک دفتر یادداشت کنین. سعی کنین این کار رو واقع بینانه انجام بدین! شما ابر قهرمان نیستین. ولی باید پرتلاش باشین! در مرحله بعدی ساعت‌های مطالعه رو منطقی در نظر بگیرین. همیشه به فکر خودتون باشین تا زود از برنامه‌ خسته نشین.

شما می‌تونین از این برنامه‌ریزی علاوه بر مدیریت زمان، استفاده‌های دیگری هم داشته باشین. مثلا بررسی چند روز از برنامه درسی روزانه‌تون به شما خواهد گفت که بازدهی شما در کدوم ساعت از روز بیشتره. اگر صبح‌ها بازدهی بالاتری دارین و دوران کنکور رو در خانه به سر می‌برین، درس‌های مهم‌تر را برای صبح بذارین. اگه در این برنامه ، درسی براتون سخته یا مشکله رو باید زمان و تلاش بیشتری براش صرف کنین که کاملا هم منطقیه.

 

 

نکات مهم برای برنامه‌ریزی روزانه

در برنامه‌ریزی روزانه‌تون ، یعنی از صبح که شروع به مطالعه میکنین تا هر موقع از شب که دیگه درس خوندنتون تموم میشه، باید مهم‌ترین کار هر روزتون حتما انجام بشه. برای مثال، اگر شما نیاز دارین هر روز تست دروس تخصصی کنکور رو تمرین کنین، به طور ثابت یک ساعت مشخص براش تعریف کنین و به هیچ عنوان برنامه رو تغییر ندین.یعنی تو این مورد سعی کنین برنامه منعطفی نداشته باشین. اما اینم در نظر بگیرین که در روزهای اول برنامه‌ریزی، به احتمال زیاد به بعضی از کارهاتون نخواهید رسید و این طبیعیه. اما با تمرین و تکرار و اراده، یاد می‌گیرین برنامه‌ای بنویسین که از عهده اش بر‌بیاین.

 

 

از لحظه لحظه روزتان باخبر باشد

همونطور که گفتیم، برنامه‌ریزی یک زمان بندی ایده‌آل برای انجام کارها در اختیارتون می‌ذاره. اما قدم مهمی که در این بین وجود دارد اینه که بدونین در حالت معمول زمانتون رو چطوری می‌گذرونین. واقعا درس میخونین یا تو فکرین؟ دارین تست میزنین یا به تلویزیون گوش میدین؟ اگر ندونین چطور زمان رو از دست می‌دین، نمی‌تونین بازدهی خوبی داشته باشین. برای این کار ما به شما پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر برنامه‌ریزی روزانه، هر روز لیست کارهایی که واقعا انجام دادین رو ، صادقانه یادداشت کنین.

اولویت بندی رو یادت نره

حتما کارهاتون‌رو اولویت بندی کنین. کارهایی که مزاحم درس‌خواندتون می‌شه از خودتون دور کنین.اگر براتون سخته از بزرگترها کمک بخواین که براتون زمان معینی رو تعیین کنن و بهتون یاداوری کنن. برای مثال اگر در دوره مجازی کنکور شرکت کرده‌اید، برای زمان قبل و بعد اون هم برنامه‌ریزی کنین. اگر لازمه قبل از شروع کلاس آنلاین کنکور، درس‌هاتون رو مرور کنین. یا اگر قراره یه تایم کوتاهی استراحت کنین به خانواده بپارین سر یک ساعت مشخصی شما رو بیدار کنن. یا مثلا بعد از کلاس ،تست‌های مربوط به درسی که یادگرفتین را بزنین.

 

 مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود:

چگونه یک برنامه ریزی موفق داشته باشیم؟

 

تعیین هدف‌های معقول برای مدیریت زمان

از دیدگاه متخصصان، همیشه هدف گذاری از بهترین روش‌ها برای ایجاد انگیزه محسوب می‌شه. شما چه در دوران مدرسه باشین، چه دوران کنکور و چه در دوران کاری خود به سر ببرین، در هرصورت هدف گذاری باعث می‌شه با عشق و علاقه بیشتری راهتون رو ادامه بدین. این عامل باعث می‌شه توی رسیدن به هدفتون مصمم‌تر باشین. اما موضوع مهمی که هست اینه که بسیاری از افراد، هدف‌هاشون رو بر اساس رویا و خیال تعریف می‌کنن؛ نه بر اساس واقعیت.

 

 

بررسی هدف معقول

یک هدف معقول باید بر اساس توانایی و بازدهی شما انتخاب بشه. بنابراین با اراده بیشتری می‌تونین به سمتش حرکت کنین. فرض کنین نمرات شما در درس زیست شناسی به طور میانگین ۱۴ است. حالا اگر برای خودتون هدفی تعریف کنین که در یک ماه به نمره ۲۰ در امتحانات برسین، به نظرتون موفقیت آمیز خواهد بود؟ قطعا خیر! داستان از این قراره که وقتی هدف نامعقولی انتخاب می‌کنین، متوجه می‌شین که هرچقدر هم براش زمان بذارین، باز هم به هدف نهاییتون نمی‌رسین. بنابراین ناامید میشین و وقتتون رو صرف درس‌های دیگه هم نمی‌کنین، چون احساس می‌کنین در سایر درس‌ها هم نتیجه مشابهی می‌گیرین.

همین موضوع ساده باعث می‌شه زمانی رو که می‌تونین برای گرفتن نتایج بسیار خوب سپری کنین، به ناامیدی و انجام کارهای بیهوده صرف کنین.

علاوه‌بر این اگر هدف بزرگی برای مدت زمان معقولی انتخاب کردین، می‌تونین این هدف رو به اهداف کوچکتر تقسیم کنین تا بتونین راحت‌تر به هدفتون برسین. مثلا همون نمره زیست شناسی رو اول به 16 برسونین و بعد به 18 و در آخر 20. یا زدن ۱۰۰ تست کنکور ریاضی کار سخت و زمان‌بریه، ولی اگر روزانه ۲۰ تست بزنین، به راحتی در عرض ۵ روز با مدیریت زمان،به هدفتون خواهید رسید. برای مدیریت اهداف بهتره با یک مشاور تحصیلی یا مشاور کنکور هم صحبت کنین. این کار کمک می‌کنه تا به راهنمایی او بهترین اهداف رو برای خودتون مشخص کنین.

 

 

مدیریت زمان سال کنکور
مدیریت زمان سال کنکور

 

انرژی طبیعی بدنتان را در نظر بگیرید.

هیچ دلیلی وجود نداره که همه آدم‌ها سطح انرژی یکسانی داشته باشن. برخی به صورت ذاتی پرانرژی‌ترن و دیرتر خسته می‌شن.

اما شاید شما جزو افرادی باشین که انرژی‌تون رو زود از دست می‌دین. اصلا نگران نباشین!

مطمئن باشین افراد زیادی مثل شما هستن و این موضوع هیچ وقت جلوی راه اون‌ها رو نگرفته. بنابراین کافیه به بدنتون اعتماد کنین؛ تا خودش به شما بگه بیشترین بازدهیش توی چه تایمیه.

با این کار شما می‌توانید بیشترین استفاده رو از زمان‌های خود ببرین. اگر احساس می‌کنین از ساعت ۱۰ شب به بعد راندمان ندارین، ساعت درس خواندن رو تمام کنین و به جاش صبح زود تری شروع به درس خوندن کنین. یا بر عکس! اگر احساس می‌کنین ظهرها خواب‌آلود می‌شین یک چرت برای خودتان در نظر بگیرین. سپس با انرژی بیشتر به مطالعه درس‌هاتون ادامه بدین.

 

از قانون ۵ دقیقه برای مدیریت زمان استفاده کنید.

حتما برای شما هم پیش اومده که به خودتون یک قولی دادین. برای مثال ۲۰ صفحه از درسی را بخونین؛ اما به صفحه ۱۰ که رسیدید، ناگهان دلتون خواسته کتاب را ببندین و برای مدتی استراحت کنین. و هیچ موقع به صفحه 10 نرسین! وقتی زمان از دستتون خارج بشه ، در انتهای روز می‌بینین که از برنامه روزانه‌تون عقب موندین. اینجاست که قانون ۵دقیقه به کمک شما میاد.

این قانون می‌گه هروقت قبل از عملی شدن برنامه‌ای که توی ذهن دارین، از کارتون خسته شدین، خودتون را مجبور کنید تا فقط ۵ دقیقه دیگر ادامه بدین. جالبه بدونین که در اکثر اوقات، همون ۵ دقیقه باعث می‌شه دوباره انگیزه ادامه کار رو پیدا کنید! البته قبل از اجرای این قانون پیشنهاد می‌کنیم قبل از درس خوندن، هر عاملی که می‌تونه حواستون رو پرت کنه، از جلوی چشمتون دورش کنین. حالا اگر باز هم دچار حواس‌پرتی شدین، قانون ۵ دقیقه به شما کمک می‌کنه تا دوباره زمان رو در دست بگیرین و به برنامه‌تون متعهد بمونین.

در مقاله‌های بعدی به تکنیک‌هایی دیگری در بحث مدیریت زمان می‌پردازیم. اما تا آن موقع با اجرای این ۵ تکنیک، خواهید توانست جهش بزرگی رو در افزایش راندمان روزانه خود تجربه کنین.

 

 

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

#iguru_button_614a7ff12be4c .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_614a7ff12be4c .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_614a7ff12be4c .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_614a7ff12be4c .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_614a7ff164d1b a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_614a7ff164d1b a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_614a7ff164d1b a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_614a7ff164d1b a:hover{ color: #ffffff; }