مدرسه کسب و کار کارابیز

فیزیک دوازدهم تجربی

فیزک دوازدهم تجربی شامل مباحث بسیار مهم و بحث برانگیزی است.  از مباحث آن می‌توان به حرکت شناسی، نوسان و فیزیک هسته‌ای اشاره کرد؛ مباحثی که شاید چندین ماه زمان برای درک کامل آن‌ها صرف شود. ولی همانطور که قبلا گفته ‌شد، هیچ درسی حریف تکرار و تمرین مستمر نخواهد شد!

با نگاهی گذرا به اطراف خود می‌توانید حضور علم فیزیک در زندگی را حس کنید. فیزیک در کوچک‌ترین مقیاس زندگی یعنی اتم، تا بزرگ‌ترین آن یعنی کهکشان‌ها گسترده شده‌است. در واقع فیزیک، علمی است که به بررسی کنش و واکنش بین عناصر می‌پردازد؛ با دقت در آن، می‌توانیم به بسیاری از پاسخ‌ها دست پیدا کنیم. البته فیزیک بدون وجود ریاضی عملا معنی پیدا نمی‌کند؛ به این علت که فرمول های فیزیک بر پایه ضوابط ریاضی بنا شده و به جرات می توان گفت که این دو علم مکمل یکدیگر هستند. از مهم‌ترین دستاوردهای علم فیزیک می‌توان به رایانه، موبایل، اینترنت، لیزر و… اشاره کرد.این دستاورد ها زندگی را برای بشر آسان‌تر کرده است.

در فیزیک پایه دوازدهم تجربی با مباحث زیر آشنا خواهید شد:

 

مباحث فیزیک دوازدهم
مباحث فیزیک دوازدهم تجربی

 

فصل اول فیزیک دوازدهم تجربی: حرکت‌شناسی

تا به حال به حرکت خود در خیابان دقت کرده اید؟ چه نیرویی باعث حرکت شما می‌شود؟ فکر می‌کنید که سرعت شما چه‌قدر است؟ اگر شخصی از روبه‌روی شما حرکت کند، آیا باز هم سرعت شما نسبت به او همان عدد قبلی خواهد بود؟

بخوانید :   گزینش در کنکور به چه شکل است؟

حرکت از جمله مباحثی است که از دیرباز مورد توجه انسان قرار گرفته‌است.می‌دانید که واژه حرکت به چه معناست؟ حرکت به معنی جابه‌جایی می‌باشد. این جابه‌جایی از اندازه‌های کوچک مثل پیاده روی من و شما تا اندازه‌های بزرگ‌تر مثل حرکت زمین مورد بحث است ؛ به‌طوری که اگر حرکت کره زمین در لحظه متوقف شود، زندگی به نوعی مختل خواهد شد! علاوه‌بر آن، دمای کره‌زمین ، میدان مغناطیسی و … نیز متغیر هستند. پس به نحوی می‌توان گفت، زنده ماندن ما به حرکت گره خورده است ! اگر شما برای مدتی قدم برندارید، قطعا دچار اختلالات جسمی خواهید شد و این یک مثال زیستی برای این موضوع است.

فصل اول فیزیک پایه دوازدهم تجربی به مطالعه حرکت شناسی می‌پردازد که شامل مباحث نسبتا پیچیده‌ای می‌باشد. بسیاری از دانش‌آموزان از فصل حرکت شناسی به عنوان سخت‌ترین فصل فیزیک کنکور یاد می‌کنند؛ واقعا به آنها حق می‌دهیم! کافی است که به کتاب تست خود مراجعه کرده و تنوع تست‌ها را مشاهده کنید؛ آن وقت متوجه خواهید شد که شاید مدت نسبتا طولانی را باید صرف مطالعه این فصل کنید. تقریبا ۱۳% سوالات کنکور رشته تجربی مربوط به این فصل می‌باشد، و اصلا قابل چشم پوشی نیست.با تکرار و تمرین کافی و مستمر این فصل می‌توانید توانایی خود در حل مسائل آن را افزایش دهید. در فصل اول فیزیک دوازدهم تجربی با مباحث زیر آشنا خواهید شد:

 

فصل اول فیزیک دوازدهم
فصل اول فیزیک دوازدهم تجربی

فصل دوم فیزیک دوازدهم تجربی: دینامیک

تا به حال از خود پرسیده‌اید چرا هنگامی که به یک دیوار ضربه می‌زنید، دستتان درد می‌گیرد؟ شاید فکر کنید علت آن سختی دیوار می‌باشد؛ اما مهم‌ترین عامل در این قضیه این است که به همان اندازه که شما به دیوار نیرو وارد می‌کنید، دیوار نیز به شما نیرو وارد می‌کند. در واقع هر کنشی، واکنشی را به دنبال دارد. علم دینامیک به بررسی نیروهای متقابل می‌پردازد. شاید معروف‌ترین قوانین علم دینامیک ، قانون سه‌گانه نیوتون باشد. برای بسیاری از ما چنین سوالی پیش آمده که چرا جسمی به بزرگی کشتی در آب غرق نمی شود؟ پاسخ این سوال به کمک علم دینامیک،قابل حل است. همانقدر که کشتی به آب نیرو وارد می کند، آب نیز به کشتی نیرو وارد کرده و این کنش و واکنش ، مانع غرق شدن کشتی می‌شود. بدون کنش و واکنش ، زندگی معنی پیدا نمی کرد.خیلی از اتفاقات روزمره زندگی ما، متاثر از دینامیک است.

بخوانید :   کلاس ریاضی جذاب‌تر برای کنکوری‌ها

در فصل دوم فیزیک دوازدهم تجربی با قوانین دینامیک آشنا خواهید شد.  این فصل در کنکور تجربی تقریبا ۴ سوال  دارد؛ پس می‌توان گفت فصل مهمی خواهد بود. مباخث این فصل به شرح زیر می‌باشد:

 

فصل دوم فیزیک دوازدهم
فصل دوم فیزیک دوازدهم تجربی

 

 

 

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود:

 

 

 

فصل سه فیزیک دوازدهم تجربی: نوسان و موج

تا به حال به امواج دریا دقت کرده اید که با چه نظمی به سمت ساحل حرکت می‌کنند؟ به نظر شما این امواج چه چیزی را منتقل می‌کنند؟آیا می‌دانید واژه موج به چه معناست؟ در حقیقت، موج نوعی ارتعاش است که انرژی را منتقل می‌کند. امواج، کاربرد بسیار گسترده ای در زندگی ما دارند. بدون وجود امواج، شما حتی نمی توانستید با اطرافیان خود صحبت کنید! بدون وجود بسیاری از درمان‌های امروزی وجود نداشت؛ چراکه دستگاه‌هایی مثل ام آر آی ، سی تی اسکن و… برمبنای امواج کار می‌کنند.

در فصل سه فیزیک دوازدهم تجربی شما با فرایندهای مربوط به امواج آشنا خواهید شد. از پیش نیازهای مهم این درس می‌توان به مشتق و کاربردهای آن، اشاره کرد. شما در این فصل با مباحث زیر آشنا خواهید شد:

فصل سوم فیزیک تجربی دوازدهم
فصل سوم فیزیک تجربی دوازدهم تجربی

فصل چهار فیزیک دوازدهم تجربی: آشنایی با فیزیک اتمی و هسته‌ای

انرژی هسته‌ای در دنیای امروزی موضوعی پر بحث است. در واقع فیزیک هسته‌ای ، شاخه‌ای از علم فیزیک می‌باشد که به بررسی ساختار و برهم‌کنش‌های هسته‌ای مربوط می‌شود. این مورد در دنیای امروزی کاربردهای فراوانی دارد؛ به طوری که در بسیاری از بیمارستان‌های کشور ، بخش با عنوان تصویربرداری هسته‌ای قرار دارد. تصویر برداری هسته‌ای یکی از موضوعاتی است که به طور مستقیم با فیزیک هسته ای در ارتباط است.یکی از مهم ترین اختراعات بشر در دهه‌های گذشته، لیزر است.این اختراع نیز از این از دل مباحث اتمی به وجود آمده است. علاوه بر آن، هسته‌ اتم‌های مختلف براثر واکنش‌هایی درون هسته‌ای، از خود امواجی ساطع می کند که دانشمندان به کمک آن‌ها باعث ایجاد امکانات جدید در صنعت شده‌اند.

بخوانید :   فنون مطالعه شیمی کنکور

شما به عنوان یک دانش‌آموز رشته تجربی، در این درس با انواع انرژی اتمی و تابش‌ها، نیمه‌عمر و… آشنا خواهید شد. این فصل نسبت به مباحث دیگر ساده‌تر بوده و در مدت زمان کوتاه‌تری می‌توانید به تسلط برسید.

سر فصل‌های درس چهارم فیزیک دوازدهم رشته تجربی به شرح زیر می‌باشد:

فصل چهارم فیزیک دوازدهم تجربی
فصل چهارم فیزیک دوازدهم تجربی

 

 

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 3 =

#iguru_button_6605bee2095c6 .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_6605bee2095c6 .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_6605bee2095c6 .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_6605bee2095c6 .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_6605bee2690c9 a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_6605bee2690c9 a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_6605bee2690c9 a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_6605bee2690c9 a:hover{ color: #ffffff; }