مدرسه کسب و کار کارابیز

معرفی رشته دکتری پیوسته بیوتکنولوژی

 

بیوتکنولوژی از جمله رشته‌های رده بالایی است که به‌صورت پیوسته تا مقطع دکتری ارائه می‌شود. یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی جهان، افزایش جمعیت است. چالشی که سیاستمداران را وادار به طرح انواعی از راهکارها کرده است. گرچه شیب رشد جمعیت در جهان ملایم است ولی با توجه به ظرفیت‌های امروزه بشر، ممکن است پاسخگوی این تعداد نباشد. قبولی رشته بیوتکنولوژی از اهداف داوطلبین کوشا گروه تجربی است.

از طرفی، استفاده از روش‌های سنتی دیگر کاربردی نیست. در همین راستا، نوع بشر به گونه‌ای جدید از فناوری روی آورده که میان رشته‌ای بوده و باعث پیوند محکم انواعی از علوم ریاضی مهندسی و تجربی شده است. یکی از مهم‌ترین این فناوری‌ها، بیوتکنولوژی می‌باشد؛ علمی که به تازگی روی کار آمده و به شدت در حال گسترش است. همچنین بسیاری از رتبه‌های برتر کنکور سراسری به جای انتخاب رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی و یا رشته‌های مهندسی، به این رشته روی می‌آورند.

 

متاسفانه عموم مردم از این رشته اطلاع خاصی ندارند و در صدد دلسرد کردن بسیاری از دانشجویانی هستند که این رشته را برگزیده‌اند. در صورتی که تا چندین سال آینده این رشته و علوم مربوط به آن( یکی از مرتبط‌‌ ترین رشته‌های مربوط به این رشته، داروسازی می‌باشد. در واقع بیوتکنولوژی و نانو تکنولوژی دارویی یک از مهم‌ترین تخصص‌های رشته داروسازی می‌باشد.) در جهان علم پیشرو خواهند بود. به همین دلیل سعی داریم تا در این مقاله شما را با رشته بیوتکنولوژی آشنا کنیم.

با ما همراه باشید.

 

دکتری پیوسته به چه معناست؟

همان‌طور که از اسمش پیداست، پیوسته به معنی پی در پی می‌باشد. دکتری پیوسته مقطعی است که دانشجویان پس از پذیرش در مرحله اول وارد مرحله کارشناسی می‌شوند. پس از کسب نمره قابل قبول بدون نیاز به شرکت مجدد در آزمون، وارد مرحله کارشناسی ارشد شده و مجددا پس از کسب شرایط مورد نظر بدون آزمون وارد مقطع دکتری می‌شود.

بخوانید :   معرفی رشته مهندسی برق

 

 

مقطع کارشناسی رشته بیوتکنولوژی

در این مقطع شما با انواعی از واحدهای پزشکی، مهندسی، ریاضی و… آشنا خواهید شد. در واقع این رشته ترکیبی از تمام علوم است و اصطلاحا میان رشته‌ای می‌باشد. پس از اخذ قبولی در تمام واحدهای مورد نظر، اگر معدل هر نیمسال تحصیلی شما زیر ۱۵ نباشد، مجاز به شرکت در دوره کارشناسی ارشد خواهید بود.

 

مقطع کارشناسی رشته بیوتکنولوژی
مقطع کارشناسی رشته بیوتکنولوژی

 

 

کارشناسی ارشد

پس از قبولی در مقطع کارشناسی، وارد مقطع کارشناسی ارشد خواهید شد. تعداد واحدهای این مقطع از دوره کارشناسی کم‌تر می‌باشد ولی شما در مقطع کارشناسی ارشد بیوتکنولوژی، گرایش خود را انتخاب می‌کنید. که در این مقطع شامل ۵ گرایش می‌باشد. همچنین در صورتی که میانگین نمرات شما در مقطع ارشد کمتر از ۱۶ نباشد، مجاز به شرکت در دوره دکتری می‌باشید.

 

کارشناسی ارشد بیوتکنولوژی
کارشناسی ارشد بیوتکنولوژی

 

مقطع دکتری رشته بیوتکنولوژی

پس از موفقیت در مرحله کارشناسی ارشد، وارد مرحله دکتری می‌شوید. واحدهای این مقطع با کارشناسی و کارشناسی ارشد متفاوت است. شما در مقطع دکتری واحد سمینار و رساله داشته و به ارائه پایان‌‌نامه برای اخذ مدرک می‌پردازید.

 

مقطع دکتری بیوتکنولوژی
مقطع دکتری بیوتکنولوژی

 

در این رشته با چه دروسی روبه‌رو می‌شویم؟

دروس دکتری پیوسته بیوتکنولوژی بسیار متنوع می‌باشند؛ به‌طوری که تقریبا ۳۰ حوزه علمی را شامل می‌شوند. با توجه به همین مطلب جالب است بدانید که دوره تحصیل این رشته تقریبا ۹ سال به طول می‌انجامد. تعدادی از دروس این رشته به شرح زیر می‌باشد:

 

دروس رشته بیوتکنولوژی
دروس رشته بیوتکنولوژی

 

وظایف ما در رشته بیوتکنولوژی

در این رشته کارهای متفاوت و مهمی انجام می‌پذیرد که می‌تواند بر زندگی بشر تاثیر به‌سزایی داشته باشد که بخشی از آن به شرح زیر است:

  • توسعه‌ی روش‌های بیوتکنولوژی برای درمان ناباروری
  • ارائه‌ی روش‌های نوین، سریع و با کارایی بالا برای استفاده در درمان بیماری‌های صعب‌العلاج
  • رفع آلودگی و حذف آلاینده‌های دریا و پاکسازی محیط دریا از آلاینده‌ها
  • استفاده از روش‌های نوین بیوتکنولوژی برای جداسازی مواد از منابع معدنی
  • دستکاری تک‌سلولی‌ها برای تولید فراورده‌های زیستی با راندمان بالاتر
  • طراحی و تولید داروها، واکسن‌ها، سرم‌ها و آنتی‌بادی‌ها با اهداف درمانی با همکاری متخصصین داروساز
  • تولید داروهای نوترکیب
  • توسعه‌ی روش‌های بیوانفورماتیک برای مطالعه و یافتن قواعد حاکم بر سیستم‌های زیستی
  • توسعه‌ی روش‌های درمانی مبتنی بر بیوتکنولوژی برای استفاده در مورد سیستم‌های عصبی بیماران دارای ضایعات نخاعی
  • اصلاح گیاهان مقاوم به بیماری‌ها و آفات به روش‌های نوین و کارای بیوتکنولوژی با صرف هزینه‌ی کم‌تر و کارایی بالاتر
بخوانید :   معرفی دانشگاه شاهد

 

این رشته برای چه کسانی مناسب است؟


دانشگاه‌ها از هر دو گروه ریاضی و تجربی اقدام به جذب دانشجو در رشته بیوتکنولوژی می‌کنند. همان‌طور که ملاحظه کرده‌اید، این رشته پر از علوم زیستی و ریاضیات می‌باشد. پس دانش آموزان رشته ریاضی که علاقه ای به زیست شناسی ندارند بهتر است که وارد این رشته نشوند. همچنین این رشته برای دانش‌آموزان رشته تجربی که علاقه‌ای به ریاضیات و فیزیک ندارند، نمی‌تواند مناسب باشد. از طرف دیگر، دانش‌آموزی که وارد رشته بیوتکنولوژی می‌شود، باید مهارت‌های مختلفی داشته باشد مثل:


خلاقیت بالا
• توانایی درک و استدلال
• بهره هوشی زیاد
• استعداد در زمینه کار با اعداد
• علاقه و انگیزه بالا به این رشته
• توانایی تحقیقات و پژوهش

 

دانشگاه‌های ارائه‌دهنده رشته بیوتکنولوژی

این رشته نوپا برای اولین بار در سال ۱۳۷۸ در دانشگاه تهران در مقطع دکتری پیوسته ارائه شد. پس از آن چند دانشگاه دیگر نیز شروع به ارائه این رشته کرده‌اند. با توجه به تعداد کم دانشگاه‌های ارائه‌دهنده این رشته، طبعا ظرفیت بیوتکنولوژی بسیار پایین خواهد بود و شرایط زیادی برای قبولی در آن وجود خواهد داشت. برخی از دانشگاه‌های ارائه‌دهنده این رشته در ایران:

دانشگاه تهران

دانشگاه خوارزمی

دانشگاه شاهد

که در این بین دانشگاه تهران از رتبه خوبی در این رشته بهره‌مند می‌باشد.

 

 

 

 

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود:

 

 

 

 

بازار کار و شرایط ادامه تحصیل در خارج از کشور

با توجه به ظرفیت‌های علمی این رشته، آینده بسیار درخشانی برای آن و متخصصین بیوتکنولوژی پیش‌بینی می‌شود. متخصصین داخلی می‌توانند در مراکز تحقیقاتی همانند انسیتو پاستور و… مشغول به کار شوند. همچنین پس از دریافت مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد می‌توانند به راحتی پذیرش خود را از یک دانشگاه خارجی معتبر دریافت کنند. به‌طور کلی رشته‌هایی مانند داروسازی، بیوتکنولوژی ،میکروبیولوژی و… که مربوط به مباحث تحقیقاتی دارویی و علوم پایه هستند، جایگاه ویژه‌ای در کشورهای غربی خواهند داشت. برآورد حقوق یک متخصص بیوتکنولوژی در خارج از ایران سالانه ۶۰ هزار دلار می‌باشد. از بهترین دانشگاه‌های ارائه‌دهنده این رشته می‌توان به دانشگاه هاروارد، MIT ، کالیفرنیا، آکسفورد، استنفورد ، کمبریج اشاره کرد.

بخوانید :   معرفی رشته‌ی مهندسی برق

 

قبولی رشته بیوتکنولوژی

همان‌طور که بیان شد، بسیاری از رتبه‌های برتر با توجه به آینده درخشان این رشته، تمایل به قبولی در رشته بیوتکنولوژی را دارند. البته لازم به ذکر است که شرکت در این رشته منوط به قبولی در مصاحبه حضوری می‌باشد. بسیاری از دانشجویان بیوتکنولوژی بیان کرده‌اند که رتبه، تاثیر بیشتری در قبولی شما خواهد داشت.

 

قبولی رشته بیوتکنولوژی
قبولی رشته بیوتکنولوژی

 

 

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − دو =

#iguru_button_66213130c6063 .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_66213130c6063 .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_66213130c6063 .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_66213130c6063 .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_662131313cb33 a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_662131313cb33 a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_662131313cb33 a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_662131313cb33 a:hover{ color: #ffffff; }