مدرسه کسب و کار کارابیز

همه چیز درباره حذف مباحث برای کنکور

-حرکتی2-168x146

 

حذف مباحث برای کنکور، از موارد مهمیه که اگر اطلاعات کامل و درستی ازش نداشته باشید می‌تونه باعث افت تحصیلیتون بشه و شمارو به هدفتون نرسونه.

 

 حذف مبحث بر خلاف نظر تعداد زیادی از دانش‌آموزان، موضوعی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت. نقاط ضعف و قوت خود را بررسی کرده تا متوجه شوید که حذف مبحث مناسب شماست یا خیر. البته برای انجام چنین کاری، حتما با مشاور خود مشورت کنید. همانطور که گفته شد، درست یا غلط بودن این کار، وابسته به ویژگی اطراف است و نمی توان دستور معینی برای همه دانش‌آموزان تعیین کرد.

اما مساله ای که روشن است، این است که نکات کلی و مهمی برای انجام حذف وجود دارد که رعایت آن ها ضروری است. پس اگر در ذهن خود با موضوع حذف مبحث دست و پنجه نرم می‌کنید، این مقاله برای شما مفید خواهد بود. با ما همراه باشید.

 

نکات کلی برای حذف مبحث

 

 

 

در چه سطحی هستید؟

موضوع حذف مبحث برای همه دانش‌آموزان یکسان نیست. با نزدیک شدن به زمان کنکور سراسری، تعدادی از دانش آموزان به یاد درس می‌ افتند! عده‌ای نیز از ابتدا تمام تلاش خود را برای رسیدن به موفقیت به کار می‌گیرند.

به نظر شما، حذف مبحث برای این دو گروه از دانش‌آموزان یکسان خواهد بود؟ طبیعتا اینگونه نیست. فردی که به تازگی به مطالعه مطالب درسی می‌پردازد، بهتر است که از مباحث پرتکرار و مهم شروع کند.

بخوانید :   ویژگی های مشاور تحصیلی

اگر منطقی به موضوع نگاه کنیم، متوجه می‌شوید که زمان مطالعه همه کتاب برای چنین افرادی وجود ندارد! بهتر است نصف یک کتاب را به طور کامل و جامع یاد بگیرید تا اینکه تمام کتاب را صرفا روخوانی کنید! حداقل مطمئن می‌شوید که قادر به حل سوالات بخش مورد نظر هستید.

همانطور که گفتیم، دسته دیگر دانش‌آموزان از ابتدا به درستی عمل کرده‌اند و حذف مطلب برای آن‌ها ساده‌تر خواهد بود. دانش‌ آموز عزیز، دو مورد را برای انجام این کار مد نظر داشته باشید؛ اول اینکه حتما از تجربیات مشاور خود استفاده کرده و خودسرانه عمل نکنید زیرا ممکن است به ضرر شما تمام شود. دومین مورد این است که اگر قرار باشد که حذف مطلبی صورت بگیرد، حتما بر اساس نقاط قوت و ضعف شما بوده و موارد زیر لحاظ را لحاظ کنید.

 

از ابتدا درگیر نشوید!

سر جلسه کنکور هستید و ناگهان با یک سوال بسیار ساده از مبحث مربوطه برخورد می‌کنید که تنها به یک فرمول نیاز دارد. متوجه شدید! به همین سادگی امتیاز یک سوال را از دست می‌دهید.

حذف محتوای درسی موضوعی نیست که از ابتدای سال، درگیر آن شوید. تمام تلاش و نیروی خود را برای مطالعه آن به کار برده تا توانایی حل تست‌های ساده و حتی متوسط را به دست آورید. در ماه‌های منتهی به کنکور، اگر متوجه شدید که به هیچ عنوان از پس حل مسائل پرچالش بخش مربوطه بر نمی‌آیید و یا دیدگاه مناسبی نسبت به آن ندارید، بهتر است که اندکی از آن فاصله بگیرید.

اما باز هم تاکید می‌کنیم که شما باید بر فرمول‌ها و پایه و مفاهیم آن مسلط باشید تا از رقبای خود عقب نیفتید! کنکور، آزمونی است که رتبه و دانشگاه شما را حتی با یک سوال تغییر می‌دهد! پس عقل حکم می کند که به سادگی از سوالات نگذریم.

بخوانید :   راهکارهایی برای کاهش خطای محاسباتی

 

حذف مبحث، نه حذف درس!

عدم برقراری ارتباط با برخی از دروس، در دوره دبیرستان و به ویژه کنکور معمولا طبیعی است. راه‌حل‌های متفاوتی برای بهبود روابط وجود دارد ولی مطمئن باشید که حذف درس، راهکار مناسبی نخواهد بود!

حذف مبحث نیز به خودی خود توسط تعداد زیادی از مشاورین توصیه نمی‌شود چه برسد به حذف درس! موفقیت شما، در گرو تمام دروس دفترچه است و درصد صفر، در رتبه و تراز شما تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. پس به هیچ عنوان به فکر حذف درس نباشید!

روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد. به طور مثال، مطالعه درس مورد نظر را به زمان‌های خستگی خود واگذار نکنید. سعی کنید که بازه‌های مطالعاتی روزانه و کوتاه را برای آن در نظر گرفته تا تحت فشار قرار نگیرید. از همه مهم‌تر، توانایی خود را دست کم نگرفته و احساس منفی خود را نسبت به آن کاهش دهید.

 

قبل از حذف مبحث، ارتباط مطالب را بررسی کنید.

تصور کنید که اجازه حذف بخشی از محتوای آموزشی را کسب کرده‌اید. سوال این است که چه مطالبی مجاز به حذف‌شدن هستند؟ در قدم اول بررسی کنید که مبحث مورد نظر به چه میزان با سایر بخش‌ها و حتی سایر دروس در ارتباط است؟

به طور مثال، حذف مشتق و تابع اصلا کار عاقلانه‌ای نیست! زیرا حل تعداد بسیاری از مسائل ریاضی و فیزیک به آن وابسته است. و یا اینکه حذف محتوای درسی از زیست شناسی توصیه نمی شود زیرا همه بخش‌ها به یکدیگر مربوط هستند. پس مطالبی را انتخاب کنید که وابستگی کمتری نسبت به سایر قسمت‌ها داشته باشند.

بخوانید :   زیست‌شناسی پایه یازدهم تجربی

سخن آخر اینکه به طور کلی، حذف مبحث موضوعی است که ملزم به بررسی فراوان توسط مشاورین خبره است و نمی توان برای همه یک نسخه پیچید! پس لطفا با دید باز به این مساله نگاه کنید تا دچار آسیب و زیان نشوید.

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 9 =

#iguru_button_662139c489ca8 .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_662139c489ca8 .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_662139c489ca8 .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_662139c489ca8 .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_662139c4ea981 a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_662139c4ea981 a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_662139c4ea981 a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_662139c4ea981 a:hover{ color: #ffffff; }